
Jak na pojištění auta?
Pojištění auta – věc, kterou všichni platíme, ale nikdo ji nechce řešit. Dokud se něco nestane. Pak jsme rádi, že ho máme. Povinné ručení je nutnost, havarijko je volba, a další připojištění? To už záleží na tom, jak moc chcete spát v klidu. Pojďme se na to podívat lidsky, bez složitých pojmů a právnické hatmatilky.
Povinné ručení
Povinné ručení je pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, jedná se tedy o další druh „pojistky na blbost“. Toto pojištění musí mít ze zákona každé vozidlo v evidenci, dnes navíc i vybrané elektrokoloběžky. Je otrava to platit, ale má to svůj význam.
Představte si, že si koupíte pěkné nové auto, které nebylo levné a kvůli kterému jste museli nechat v práci kus života a kus zdraví. Radost z něj budete mít do doby, než vám nějaký závodník nedá přednost. Aby toho nebylo málo, zrovna vás trefí tak blbě, že auto je na odpis. Následně zjistíte, že tenhle pašák má na sobě 10 exekucí a nemá nic. Ten už vám asi škodu nezaplatí. A právě z toho důvodu je dobře, že existuje povinné ručení.
Havarijní pojištění
Havarijko je dobrovolná složka pojištění vozidla, která ze zákona není nutná. Co to vlastně je? Jedná se o pojištění pro případ, kdy si sám způsobím škodu na svém vozidle.
Příklad: Jedu autem, kochám se (zejména na jaře a v létě) a najednou… jsem v kufru auta přede mnou (vlastní zkušenost). Z mého povinného ručení se zaplatí škoda majiteli auta s dírou do kufru, ale co já? Pokud mám havarijní pojištění, zaplatí škodu i mně, přestože to byla moje chyba. Pokud havarijní pojištění nemám, budu se muset plácnout přes kapsu.
Není to ale nejlevnější pojištění, je tedy na zvážení, zda to má smysl. Obecně se doporučuje mít sjednané havarijko u dražších aut, nebo pokud je auto na úvěr. V takovém případě se totiž může stát, že nemám čím jezdit, ale úvěr mi zůstane. U starších aut už to většinou smysl nemá.
Ostatní připojištění
Kromě povinného ručení a havarijního pojištění jdou sjednat ještě další připojištění, např. srážka se zvěří, poškození oken, odcizení, živly, odtah, vandalismus a další. Tato připojištění se přidávají vždy podle konkrétního typu vozidla, jeho využití, podle místa bydliště a jiných faktorů. Lze ho sjednat na různé částky podle předpokládané výše škody.
Pár tipů na konec:
Srážka se zvěří nebo vandalismus? Volat policii je nutnost.
Pokud vám vběhne do cesty srna nebo se ráno probudíte a auto má poničenou kapotu, nestačí to jen nahlásit pojišťovně. Pro výplatu pojistného plnění je téměř vždy potřeba protokol od policie. Bez něj může pojišťovna odmítnout škodu uhradit, takže radši volejte hned, ať máte klid.
Oprava ve smluvním servisu vs. plnění rozpočtem
Pokud si auto necháte opravit v pojišťovnou smluveném servisu, většinou zaplatí fakturu v plné výši. Pokud ale zvolíte jiný servis nebo si necháte vyplatit peníze na ruku (tzv. plnění rozpočtem), může se stát, že částka nebude stačit na reálnou opravu. Pojišťovny totiž počítají náklady podle svých tabulek, které často neodpovídají cenám v běžných autoservisech. Výsledek? Buď si připlatíte ze svého, nebo hledáte levnější opravu. Proto se vyplatí předem zjistit, jaké podmínky máte ve smlouvě.
Takže shrnuto a podtrženo – pojištění auta je jako padák. Když ho nepotřebuješ, štve tě, že ho taháš s sebou. Ale když přijde volný pád, budeš sakra rád, že ho máš. Ať už si připlácíš za havarijko nebo jedeš jen na povinné ručení, vždycky je lepší mít něco než nic – protože až ti srna skočí do cesty, bude ti jedno, že jsi ušetřil pár stovek, ale hodně tě bude zajímat, kdo zaplatí rozsekaný předek.